deborahopreis.reismee.nl

Paraguayaanse rust in Ibicui...

Vanuit Asuncion besluiten ik en vriendinnetje niet naar het noorden te gaan maar wat kleine stops in het zuiden te maken, om uiteindelijk weer Argentijnse kant op te kunnen gaan.

Ibicui wordt de volgende stop…… Het idee is om hier een natuurpark te bezoeken.... helaas is dit park alleen zo goed als onbereikbaar en weet niemand of en hoe laat hier openbaar vervoer naartoe gaat.

Verder gebeurt in dit dorp vrij niets tot weinig…… Meisjes van 8 jaar rijden op een brommer en het enige internetcafe met de lokale games is hét meeting point voor de plaatselijke jeugd. Mensen zitten hier hun dag een beetje uit en hebben alle tijd om hun leven te overdenken: met de hele familie heerlijk relaxed voor de winkel genieten van de dag.

Wij , twee Nederlandse meisjes, zijn hier dan ook één fascinerende attractie en de vriendelijkheid in dit dorp is werkelijk buitengewoon te noemen is …; mensen spreken ons aan waar we vandaan komen, hoe het daar bij ons is en hoe ongelofelijk leuk het is dat we hun dorp komen bezoeken.

Deze mensen stralen een ongelofelijke tevredenheid uit, erg bijzonder om te zien. Wanneer je ze vraagt naar Asuncion bijvoorbeeld, krijg je de blik met ‘ben je niet goed bij je hoofd’ en het antwoord ‘dat is toch veels te druk en gevaarlijk’.

paraguayaans gezelschap
Uiteindelijk ontmoeten we een paar mensen op straat die erop aandringen ons naar het nacional park te brengen: we weten niet precies wat we hiervan moeten denken, sterker nog of ze dit daadwerkelijk zullen doen maar………….. we geven ze het voordeel van de twijfel. De volgende dag komen ze ons, wel ja…een dikke anderhalf uur te laat, maar inderdaad wel ophalen. Wij wennen inmiddels aan deze tijden want wanneer zij aankomen, liggen wij nog heerlijk in het zwembad…..

Paraguayaanse restaurants
Ons bezoek aan het nacional park in Ibicui zullen we maar snel vergeten….. Ook willen deze vriendelijke paraguayanen een bbq feest voor ons organiseren. Dit aanbod slaan we af maar de uitnodiging op een Paraguyaanse maaltijd (rijst met vlees of kip) kunnen we echt niet weigeren. De restaurants zijn hier gewoon bij de mensen thuis: onder een klein afdakje of soms gewoon in de huiskamer met een TV wordt een heerlijk maaltje voor je bereidt.