deborahopreis.reismee.nl

'Paraguay' met een bezoekje verblijden.....

De mensen hier kijken je nog echt aan alsof je van een andere planeet komt en bedanken je serieus voor het feit dat je hun land komt bezoeken. Een korte reis door het onbekende………..heheheh
Aangezien bijna nooit iemand naar Paraguay gaat, leek het me leuk om dit weggestopte landje eens met een kort bezoekje verblijden.

Waar denk je aan bij een land als Paraguay? Een verlaten land ergens in Zuid Amerika met veel corruptie en (ex)-naties.
Een korte reis door het onbekende………..heheheh

Het verschrikkelijke Ciudad del Este laat ik snel achter me. Dit is de grensstad met Brazilie en staat bekend om de goedkope elektronica die hier te koop is. Overdag is dit een mierennest aan mensen, brommers, verkopers, stof, rommel en grote warenhuizen, ofwel opslagketens met massa’s aan handel en spullen die zich elektronica noemen: een zeer chaotische en ongemakkelijke sfeer. ‘s Avonds schijnt deze stad er uitgestorven bij te liggen en heeft men hier ook echt niets meer te zoeken.

Asuncion is een stad waar ik eigenlijk erg weinig van weet en verbaasd mij dan ook zeer. Ik had een soort chaotisch Lima of Quito verwacht maar het centrum van Asunsion ligt er zeer vredig met een aangename gemoedelijke sfeer bij: veel groen, mensen die tevreden op de plaza’s met de terere (een koude versie van de Argentijnse Hierba Mate thee) onder de arm genieten van het leven, mooie gebouwen en uiterst vriendelijke mensen.

Na het centrum een beetje te hebben leren kennen, neem ik onder meer een kijkje op het platteland in historisch Paraguay. In de omgeving van Asuncion bezoek ik kleine dorpjes als Itauguá, Areguá, Caacupé en Yaguarón. Ook deze plaatsjes stralen een gemoedelijke sfeer en rust uit. Wanneer onze motor een beetje oververhit blijkt te zijn (aangezien de motor nog op winterstand staat in boedhete zomer), staat er meteen een rij mensen klaar om ons te helpen.

De dorpjes zijn te herkennen aan de iedere keer grote plaza met iedere keer zijn eigen kerk, hier en daar een verschrommeld paard met wagen wat voorbij kart en een bepaalde ‘handcraft’ als pottenbakken en weefkunst waar het dorp voor staat.

San Bernadinho, aan een prachtig meer gelegen, is hét vakantieparadijsje van Paraguay. Hier brengen de welgestelde Paraguayanen in de zomer hun vakantie door: dure villa’s, een chice nachtleven, iets wat je je niet in eerste instantie bij Paraguay voorstelt.