deborahopreis.reismee.nl

totale rust en afzondering in autentiek Chile: 'eiland Chiloe'

Gekleurde huisjes op het water, verlaten bootje op het strand, autentieke bijzondere dorpshuisjes en een felle zon die op het water glinstert en schijnt…. Hét beeld wat ik altijd al had van een typisch Chileens vissersdorpje.

Via Puerto Montt, een oninteressante drukke haven en overstapplaats (vanuit hier gaan de boten naar het zuiden) en het relaxte Puerto Varas begeef ik me richting het autentieke eiland Chiloe.

Chiloe
Chiloe is echt ZO bijonder. Op dit kleine Chileense eilandje leefden de mensen jarenlang bijna afgesloten van de rest van het land. En nog steeds richten de bewoners zich met name op de landbouw en visserij. Tegenwoordig is Chiloe door al het toerisme (wederom de Chileense toeristen; door de ligging word dit namelijk vaak overgeslagen door toeristen die maar korte tijd in Chile hebben) niet meer zo autentiek als vroeger maar heeft nog steeds wel een eigen wereldje en zeer bijzondere charmes.

'Chiloers'
De mensen staan bekend om hun vriendelijkheid en dat is waar…. In de bus (die enkele tijd op een boot wordt vervoerd) word ik meteen al door d.e.g uitgenodigd om hun boerderij te komen bekijken. Nederland is echt helemaal het einde voor deze mensen. ‘Wat voor transport hebben ze daar?’ is onder meer een vraag die voorbijomt.

Het eiland
Ik verblijf onder meer op Castro(een van de grotere dorpen), bekend om de ‘palafitos’ (gekleurde huisjes die op het water staan), de hoofdstad Ancud en verschillende kleine dorpjes en eilandjes waar ik bij de lokale mensen slaap.

De gastvrijheid en behulpzaamheid is werkelijk zeer buitengewoon te noemen. Mensen zijn trots op hun land en omgeving en vinden het geweldig om dat met een buitenlander te kunnen delen. Ook de rust en tevredenheid die hier heerst is werkelijk fascinerend.

Na een aantal dagen afzondering en rust vind ik het wel genoeg geweest en begeef ik me weer richting Argentijnse kant: Bariloche en el Bolson staan op het programma. Verder ga ik de provincie Cordoba verkennen.
De stad Cordoba is een rustige universiteitsstad en met name de omliggende dorpjes zijn zeer de moeite waard.

Ik heb het hier erg naar mn zin gehad in Chile: veel meegemaakt en veel vrienden gemaakt. Hoop binnen enkele weken weer terug in Santiago te zijn voor het grote Vina Del Mar muziek festival.

Chile
Chile heeft het, voor zoverre ik mee heb kunnen krijgen, in ieder geval zeer goed, de mensen hebben geld en geven het ook uit: gaan op vakantie, gaan uiteten en besteden veel aandacht aan hun uiterlijk.



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active