deborahopreis.reismee.nl

Chileense Metropool: Santiago!

Vanuit de Argentijnse relaxte stad Mendoza, kun je met één nachtbus heel makkelijk en comfortabel naar de Chileense hoofdstad Santiago reizen.

pittige en fascinerende rit
Aangezien je tijdens deze rit een groot deel van het Andesgebergte doorcrosst, blijft slapen in de bus een lastige klus. De bus rijdt namelijk door talloze scherpe en ronde bochten waardoor je alle kanten opgelislingerd wordt. Het is een fascinerende en pittige rit…. Wanneer je naar buiten kijkt zie je de immens hoge sneeuwtoppen. In de winter staan bussen vanwege de weersomstandigeheden soms uren stil omdat ze niet verder kunnen.

Chileense grensovergangen
Zoals ik volgens mij al enkele eerdere keren vermeldde, de Chileense grens blijft een drama: iedereen met bagage eruit om alles en iedereen op groente en fruit te checken. Dit zou namelijk de Chileense economie aan kunnen tasten. En natuurlijk wordt er bij mij weer een appel gevonden. Gelukkig kom ik er met een beetje zielig gezicht en een lieve lach makkelijk vanaf: ‘of ik zeker weet dat ik niet nog meer groente of fruit bij me heb en of ik het nooit meer wil doen’?!!

Santiago
Met een uitzicht op de een na hoogste berg van de wereld, mag Santiago zich een zeer ‘cosmopolitan city’ noemen: chice, classy cafes en restaurants, grote glazen wolkenkrabbers, winkels, boulevards, een hardwekkende business cultuur, buitengewoon schoon en geordend.

De subway is echt bijna klinisch te noemen, zo schoon en de geordendheid neemt in sommige gevallen ook een beetje buitensporige vormen aan: voor een publiek toilet betaal je, haal je een nummertje en via een automatisch nummer systeem kun je de wc betreden. De Amerikaanse invloed is ook duidelijk terug te vinden… Starbucks, Coffee Company en Subway zijn op iedere hoek van de straat wel te vinden.

Chilenen
Opmerkelijk is dat toeristen ineens weer opvallen. De mensen hebben hier weer ietsje meer Indianen bloed en zijn iets steviger vergeleken met de super slanke Argentijnen. Ook is het leuk om eens de mening van de Chilenen over de Argentijnen te horen. De relatie tussen Argentinie en Chile is een beetje als Duitsland en Nederland. De Chilenen vinden de Argentijnen veels te arrogant. Ik moet ook zeggen dat de Chilenen over het algemeen iets bescheidener overkomen en de mannen iets minder opdringerig…hahaha. Het accent van de Chilenen is even wennen maar erg leuk… Cachai???!!!! Cachai??!!!

Ik verblijf eerst een tijdje in een hostel waarop ik daarna verplaats naar een super mooi huis van een vriendinnetje van mij.

Ik heb me hier de afgelopen paar weken in ieder geval goed vermaakt. Santiago is prima vertoeven (al moet ik zeggen dat ik deze stad niet in periode van smog heb meegemaakt): veel parken om te relaxen en te hangen, als toerist erg de moeite waard: met een kabelbaantje naar Cerro Cristobal waar je een ongelofelijk uitzicht hebt over heel Santiago, gelegen tussen de bergen, veel kunst en goede musea, culturele evenementen en een bruizend uitgaansleven. Verschillende wijken hebben leuke plekken om te gaan eten, drinken en dansen: Bellavista, Barrio Brasil en Providencia.

In de zomer verplaatsen veel festivals, clubs en feesten naar de Chileens kustplaatsen Vina Del Mar en Valparaiso. Binnen een paar weken hoop ik dan ook weer terug te zijn in deze Chileense metropool!


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active