deborahopreis.reismee.nl

mecca voor 'climbing': El Chalten, Fitz Roy!

Met fascinerende berguitzichten een 'must' voor wandelaars, daarnaast hét mecca voor trekking, kamperen en mountaineering. World class bergbeklimmers komen hier naartoe om de uitdaging aan te gaan: De Fitz Roy beklimmen!

El Chalten
El Chalten, op een paar uur afstand van El Calafate, is een klein bergdorpje gelegen in de rivervalley aan de voet van het 3441 m hoge Fitz Roy gebergte. El Chalten ligt werkelijk in de middle of nowhere, rondom El Chalten is urenlang geen bewoonde wereld te vinden.

Talloze professionele bergbeklimmers wagen hier een poging aan vriend 'Fitz Roy'. Het succes is grotendeels afhankelijk van de zware weersomstandigheden en schommelingen hiervan… veel regen, wind en kou. Chalten is daarom ook niet toegankelijk van april tot oktober (de winter)

Voor de iets minder geoefende fanatiekelingen… wij… hahah, zijn er ook verschillende mogelijkheden. Wij besluiten een ice trek te ondernemen…. Vraag me niet waarom want het is namelijk een 11 uur durende trektocht door de sneeuw…! Helaas ben ik al een paar dagen goed aan de `race`. Tijdens onze Torres Del Paine tocht heb ik dit weten te verminderen met keiharde stoppers. Maar nu een week later, is er helaas nog geen verbetering te merken.

ellendigheid
Na ongeveer drie uur lopen, bij het eerste stoppunt voel ik me dan ook heel erg zwak; ben onderweg een paar keer over mn nek gegaan en erg duizelig….. ik twijfel dan ook heel erg.....! Ik ben niet iemand die opgeeft, dat hoort niet bij mij…. Haha. Maar dit keer besluit ik niet mee te gaan… ik voel me niet geheel instaat om 9 uur door de sneeuw en bergen te gaan bankjeren/klimmen,.

Aangezien mijn staat van zijn niet geheel normaal is, word ik in een tent gezet en slaap ik daar een paar uurtjes. Vervolgens besluit ik in mn eentje 3 uur terug te gaan lopen. Je kunt hier echt niet verdwalen als je het pad volgt, hoop ik. De tocht lijkt oneindig te duren. Na ieder half uur moet ik zitten en andere vervelende dingen waarvan ik jullie de details zal besparen….

rust en herstel
Anyway, na een paar dagen voelde ik me weer iets beter. El Chalten is wat dat betreft echt de plek om tot rust te komen. Ook heb ik alle restaurants uit kunnen proberen. Ik heb na mijn herstel alleen maar honger gehad… hahah!
Helaas El Chalten op een andere manier ervaren dan de gemiddelde bezoeker maar me desaniettemin goed vermaakt en hersteld.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active