deborahopreis.reismee.nl

Trektocht stress en voorbereidingen

Correctie: deze komt nog voor El Calafate

Opvallend is dat Chile erg prijzig is. Je hebt helaas vaak met Europese prijzen te maken. Na een dagje in het Chileense Punta Arenas te hebben doorgebracht verplaatsen we ons met de bus naar Puerto Natales, het toegangspoort-plaatsje naar het incredible Nacional Park ‘ Torres Del Paine’

Torres del Paine is een schitterende natuurgebied in Patagonia, een van de beste trek-‘paradises’ van de wereld. Talloze natuur en wandel-liefhebbers komen hier naartoe voor een onvergetelijke trektocht.

Puerto Natales
Heel Puerto Natales is hier dan ook volledig op ingesteld. Supermarkten met speciale meeneem-pakketten, oploszakjes, tent en trekverhuur en natuurlijk toeristen. Verder is Puerto Natales koud en uitgestorven, een plek waar je eigenlijk echt niet lang wil blijven, laat staan in de winter.

Aangezien wij helaas niet behoren tot de groep van eerste-klas wandel-liefhebbers, laat staan met ervaring in het kader van trekken en wandelen, en wij een keiharde trektocht door Torres Del Paine in de planning hebben staan, besluiten we op advies van medereizigers, naar de ‘Erratic Rock’ te gaan, een super leuk hostel met de most experienced Patagonia trekkers.

informatie en voorbereiding...
In the Erratic Rock laten we ons uitgebreid informeren over de mogelijkheden. De hele route heeft een soort ‘W’ vorm. Om de gehele route te doen kun je het beste met de ferry naar het beginpunt gaan en bij de Torres eindigen om deze wellicht met zonsopgang te bewonderen. In het park zijn een aantal campings: betaalde en onbetaalde. Ook is er op sommige campings de mogelijkheid binnen te slapen en te eten. Aangezien dit niet geheel in ons budget past, wordt het voor ons de tent en kookoptie Tent, matjes en kookspulletjes dus mee op de rug…..ohohoh waar beginnen we aan??!!!

Twee campings (begin en eindpunt) zijn bereikbaar per bus. Voor de rest, in het park zelf, ben je dus aan je lot overgelaten en eenmaal erin kun je niet meer terug. Maar het schijnt allemaal prima te doen te zijn dus we schijnen ons geen zorgen te hoeven maken.
Een aantal andere overgetelijke tips:
-neem een bidon mee. Wanneer je op een betaalde camping staat (soms kom je hier namelijk niet onderuit), kun je deze met warm water vullen en als kruik gebruiken.
-het water is zo schoon en puur dat je water uit de beekje kunt drinken…. Ohhhh wat mooi!! Heheheh
- zonnebrand creme en een zonnebril. De zon is hier namelijk zeer intens en fel vanwege de ozonlaag. Ik ga dus voor een schitterende Elvis bril, die ik daar gelukkig bij iemand kan lenen. En smeren, smeren, smeren. In Punta Arenas kwamen we mensen tegen die letterlijk de vellen aan hun gezicht hadden hangen. Erg shocking!

Aangezien het de komende dagen wat eten betreft zwaar afzien wordt, (we kunnen niet alles meeslepen) doen we een poging om de laatste avond in de bewoonde wereld even iets leuks te zoeken om te eten en te drinken. Maar helaas.. het enige wat we vinden zijn uitgestorven plekken met groene TL lichten en een aantal bejaarden.

Ach ja…. Je bent hier natuurlijk ook voor de natuur. Morgen zal ons grote avontuur beginnen... aaahhh!