deborahopreis.reismee.nl

Op weg naar het einde van de wereld!

Patagonie, de plek die voor menig natuur en wandel-liefhebber hoog op de verlanglijst staat. Ook ik heb hier veel over gehoord en gezien en natuurlijk wil ik hier naartoe!

Bij Patagonie horen dus de ultieme wandel en trektochten en daar ga ik samen met Floor (net als ik, een grote trek en wandel-liefhebber) dus de komende weken aan aangeloven.

immense afstanden
Patagonie is groot en de afstanden zijn immens. We besluiten dus naar het zuidelijkste puntje te vliegen en vanuit daar onze weg per bus omhoog te vinden.

Ushuaia, Argentina is het meest zuidelijke bewoonde plekje van de wereld, ofwel het einde van de wereld. Nou ja, eigenlijk is dit een heel klein dorpje, Puerto Williams in Chile, maar dat is alleen voor de echt kenners... jajaj.

vlaktes
Met het vliegtuig maken we een korte stop in de stad waar je niet wilt zijn, Rio Gallegos.
Hoe verder we naar het zuiden komen, hoe meer de leegte opvalt. Er is werkelijk helemaal niets: vlakte, vlakte en nog eens vlakte, alles behalve bewoonde wereld.

Vanuit het vliegtuig zien na lange tijd `middle of nowhere`, tussen de sneeuwtoppen een aantal huisjes. Het is werkelijk zo een mooi gezicht.
We komen rond 22.30 uur aan en het is nog volledig ligt, een breuk in je dagritme.

Ushuaia
Tussen de hoge bergtoppen ligt een klein stadje, aan het water ,met immense vrachtschepen in de haven. Ushuaia ligt werkelijk schitterend.
Er hangt een gemoedelijke sfeer en op de een of andere manier voelt het ook als het einde van de wereld.

Antartica
Je staat aan het water en het is zo een raar idee wanneer je beseft dat je hier alsmaar rechtdoor uiteindelijk in de verre verte over water, Antartica aan zult treffen. Er worden vanuit hier dan ook talloze tours aangeboden. Helaas zit dit tripje er voor mij niet in. Voor een onvergetelijke ervaring naar Antartica ben je wel een paar duizend dollars kwijt.

Het is echt even een overgang: van het zonnige Buenos Aires naar het koude Zuiden.
Gelukkig heeft ons hostel heerlijke vloerverwarming. Ik krijg dan ook meteen een soort wintersport gevoel.