deborahopreis.reismee.nl

Braziliaanse lokale vriendelijkheid of gevaar?!

Een Nederlands vriendinnetje (tijdens een eerdere reis naar Ecuador, ontmoet) zou mij voor twee weken in RIO op komen zoeken...
even zon, zee en strand ofwel even bijkomen van het reizen..heheh! Ik weet dat het belachelijk klinkt om te zeggen maar reizen is echt vermoeiend.

In Santa Cruz, Bolivia een goedkoop vluchtje geboekt aangezien over land te lang zou duren. Mijn vlucht zou via BSAS gaan dus kon ook nog even tijd doorbrengen mijn Argentijnse love. En daarna richting het `RIO DE JANEIRO`, wederom een stad waar je zoveel over hoort. Ik probeerde dan ook echt een aantal keer goed te beseffen: `wow! ik ga naar Rio!`
Maar goed… het zogenaamde paradijs kent ook zijn nadelen want de verhalen en de gemiddelde reisgids informatie liegen er niet om.... behoorlijk hoog criminaliteitsgehalte en veel medereizigers die slachtoffer zijn geworden van heftige berovingen... hhhmmmm!!!

Met de nodige voorzichtigheid kom je aan op het vliegveld, waar je meteen met het onbegrijpelijke portugees wordt geconfronteerd. Al lijkt deze taal hier en daar misschien op het spaans, het is behoorlijk wennen.

bussen
In het kader van de financiën, Rio schijnt gemiddeld iets duurder te zijn dan in de rest van Zuid Amerika, besluit ik het iets minder decadent aan te pakken en de taxistandplaats voorbij te lopen. Met de vooraf uitgezochte ´veilige´ bus dus, richting Ipanema; het trendy, hippe en voor zover laatst vernomen informatie, veiligere gedeelte. Na een tijdje in de bus door het DRUKKE en HECTISCHE stadscentrum te hebben gereden, maar eens in mn beste mix van spaans en portugees vragen waar ik het beste uit kan stappen. De Ipanema blvd is namelijk lang. De meest chic geklede man, waarbij ik enigszins een vertrouwd gevoel bij kreeg, leek me wel een goede keus. Hij kon het me dan ook prima uitleggen, benadrukte alleen wel dat de straat die ik noemde wel beetje gevaarlijk kon zijn en ik erg voorzichtig moest zijn met al mijn spullen…… (ik ben zoals altijd natuurlijk ook nu weer vol bepakt)
´ohhh nee en dat ook nog laat op de avond. Had ik toch maar een taxi genomen…!!´

braziliaans gezelschap
Toen ik uitstapte bleek deze meneer ook uit te stappen….. beetje dubieus!! hij vond dat een meisje daar om die tijd (behoorlijk laat op de avond) niet in dr eentje moest lopen (dat zou hij zijn kinderen nooit toestaan… Jaaaaaajaaaaa) en zou een stukje meelopen om me het aan te wijzen. Wat moet je daar dan weer van denken? Vriendelijkheid of gevaar? Hij vertelde dat deze straat eindigt aan de rand van een favela waar je dus inderdaad als toerist niets hebt te zoeken. Natuurlijk zat mijn hostel niet ion dat gedeelte, dat had ik ook wel kunnen bedenken. Dit zit natuurlijk gewoon in het bruizende toeristenmekka (he, bah); een super drukke buurt met verkopers, talloze mensen, bars, restaurants, fruitbarretjes, winkels etc. Niets om me zorgen over te maken maar ja, wel een leuke kennismaking met de lokale vriendelijkheid van de mensen. Na een conversatie over het leven in Rio was het dan ook klaar en ik ´veilig´ bij mijn hostel aangekomen. Een leuk begin van mijn BRAZIL avontuur. Ondanks het hoge toeristen en commerciele gehalte in Ipanema, denk ik dat ik me hier de komende tijd best goed ga vermaken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active