deborahopreis.reismee.nl

Terug in Sucre

Al eerder heb ik uitgebreid over Sucre geschreven en het blijft een leuke plek om na heftig reizen even beetje bij te komen: een vredig, mooi en relaxed stadje met het zonnetje hoog aan de hemel.

In Sucre bevinden zich talloze Boliviaanse en Noord Argentijnse studenten, veel artesanias en veel buitenlandse jongeren die hier komen om spaans te leren of vrijwilligerswerk te doen.

Sucre is daarnaast ook echt de Nederlandse stek,: veel Nederlanders die zijn blijven hangen. Daarom ook twee populaire Nederlandse cafes, die het eigenlijk nog het beste bij de locals doen. Om toch even Nederlands te socialisen gaan we met Aventura café ´Locots´ parapenten vlakbij Sucre…… Het uitzicht is schitterend maar het idée om deze rots af te rennen en vervolgens in het diepe te springen beangstigt mij toch even. Aangezien ik in Cochabamba wil gaan springen, bijt vriendinnetje Floor de spits af. Parapenten is erg weersafhankelijk, een bepaalde windvlaag is er nodig. Floortje moet dan ook een aantal keer iets harder rennen...hahah! Uiteindelijk zweven er heel in de verte twee mensjes in een prachtige omgeving…Het ziet er zo gaaf en mooi uit!

Ook brengen we een bezoekje aan een aantal vrijwilligersprojecten aangezien we wat jongeren kennen die daar een tijdje aan het werk zijn. Een opvang en ziekenhuis voor geestelijk gehandicapte kinderen, een mental instutute (in Sucre staat namelijk het grootste en belangrijkste mental institute van Lateins Amerika, wat erg speciaal schijnt te zijn) en een instituut waar mishandelde vrouwen terecht kunnen. Echt leuk om te horen wat deze jongeren allemaal meemaken en beleven. Je krijgt toch weer een heel ander beeld van een land, wanneer je langere tijd op een plek verblijft.