deborahopreis.reismee.nl

De zomer van Zuid Amerika!

Het is hoog zomer, bloedheet en vakantie in Buenos Aires. Het uitgaansleven en de porteños vinden hun plek rond deze tijd van het jaar dan ook aan de kust: Pinamar (voor de rijkere Argentijnen), Villa Gesell (voor de jonge jongeren), Mar Del Plata (voor de families en de iets ouderen) aan de Argentijnse kust of decadent Punta Del Este in Uruguay (voor de jetset).

Punta Del Este wordt ook wel het Ibiza van Zuid Amerika genoemd. In januari schijnt dit the place 2b te zijn en komt hier twee weken lang de Argentijnse muziek, fashion en uitgaansindustrie bij elkaar. Aangezien we wat vrienden en kenissen hebben die hier deel van uitmaken, besluiten we maar die kant op te gaan en te gaan genieten van zon, zee, strand en feest.

Uruguay is een land waar we eigenlijk maar weinig over weten en horen maar voor de Argentijnen is dit iedere keer weer een belangrijke vakantiehotspot. Uruguay wordt hier ook wel een provincie van Buenos Aires genoemd.

In de haven van Buenos Aires (Buquebus station), waar we de boot naar de overkant nemen, is het bomvol. Dagelijks gaan er verschillende boten naar Colonia (een super mooi en schattig Uruguyaaan stadje) en hoofdstad Montevideo.

Punta Del Este
Op een afstand van ongeveer 2.5 uur bussen vanaf Montevideo ligt Punta Del Este, met aan de ene kant la Brava en aan de andere kant La Mansa. Aangezien Punta verschrikkelijk duur is en dit niet geheel in onze prijscategorie past, besluiten wij in het goedkopere Maldonado te verblijven. Ook een auto huren valt helaas buiten ons budget, om over een taxi nog maar te zwijgen. Maar met het openbaar vervoer, (mijn favo transportmiddel… NOT) weten we ons iedere dag naar La Barra te verplaatsen… grrrr. Gelukkig hebben we zo nu en dan wat ook wat vrienden en kennissen die ons ook kunnen vervoeren.

`hip en trendy` La Barra
La Barra is de plek waar het allemaal gebeurt: hippe restaurants en clubs, trendy shops en de jetset die langs paradeert. De afstanden in Punta zijn groot en de verschillende stranden liggen ver uit elkaar. Nokia Beach, Bikini Beach, Fashion TV beach en Cream Beach zijn de hotspots. Wij begeven ons het meest op Nokia Beach, aangezien Gonzalo (residence dj van Mint in Buenos Aires) hier regelmatig draait.

de feesten
In de clubs aan de Boulevard vinden iedere dag verschillende feesten plaats. Onder meer Heineken, Speed (de Argentijnse redbull) en mini cooper geven prive feestjes in de belangrijkste clubs van la Barra: Tequila, Iguana Bar en Sioux . Hier barst het `s avonds van de poloplayers, designers, producers, celebrities en andere zogenaamd `belangrijke` mensen. De champagne vloeit over de toonbank en er wordt aan alle kanten druk genetwerkt.

decadentie
Op weg naar Punta, met name richting La Barra en nabijgelegen plaatsje Jose Ignacio barst het van de meest prachtige huizeen en jachten.. Te asociaal…! Ibiza en Miami forget it!!!

prijzen
Het is jammer dat Punta dan ook weer meteen zo duur moet zijn. De prijzen nemen helaas buitensporige vormen aan.

sfeer
Ondanks het zogenaamde `hipheids en deadentiegehalte`, wat Punta uitstraalt, moet ik zeggen dat ik de sfeer erg relaxed en leuk vind. Natuurlijk heerst er zo nu en dan ook de nodige opgefoktheid en wannabe cultuur. Maar dat weet je als je naar dit soort plekken gaat. Punta Del Este is nog niet ontdekt door de grote mensenmassa, nog niet verpest dus maar nog echt stijlvol, nieuw en `cool`. En het allerfijnste: geen backpackers en hordes van toeristen….

Volgende keer meer….!