deborahopreis.reismee.nl

Eerste stappen in Costa Rica

Eerste indruk
Costa Rica: tja waar zal ik eens beginnen? Costa Rica staat natuurlijk bekend om de schitterende natuur. Even wat anders dan de portie cultuur die we de afgelopen tijd hebben gehad (ook al heb ik er nog steeds geen genoeg van)

Wat een overgang! Vanuit het arme Nicaragua naar het westerse Amerikaanse Costa Rica. Want het is echt waar, Costa Rica en met name San Jose is zo verwesterd: hippe, dure en oh zo leuke winkels, bijna iedereen spreekt engels, in dollars betalen,talloze mobiele telefoons, hip en trendy geklede mensen en KFC, McDonalds, Burger King, Starbucks etc etc ´en mass´ Helemaal afgestomd, gevoelloos en moe kwamen we daar aan. De eerste dagen stonden dan ook echt in het teken van ´niets doen´, beetje San Jose verkennen en plannen maken. Mijn eerste indruk van San Jose was eigenlijk wel positief.
Veel mogelijkheden en weer even je dagelijkse dingetjes kunnen doen. Daarnaast, op bepaalde wijken na natuurlijk, ook je weer even veilig kunnen voelen. De meningen verschillen daar nogal over maar vergeleke met de andere landen hoef je veel minder te stressen, gewoon net als overal goed op je spullen passen.

Van Monteverde naar Montezuma
Na twee dagen rust, op weg naar Monteverde, het nevelwoud. Regen, Regen, Regen….. om depressief van te worden. Maar wanneer je de skytrek doet, vergeet je die ellende even. Aan een kabelbaan sjees je over de Canopy naar
de andere kant. Een twee en een half uur durende tocht met 6 kabelbanen van 500 m tot 1 km. Ahhhhhhh, zoooo cool, vliegen over de hoge bomen van het nevelwoud!!! Daarnaast wat ´gehiked´ over de loopbruggen van de Canopy. Lopen en hiken; inmiddels alles behalve mijn favo bezigheid. Maar deze tocht is wel erg bijzonder en rustgevend. Helemaal in je eentje loop je door het nevelwoud, waar je naast natuur en regengeluiden, helemaal niets hoort.

Naar de zon
Na drie dagen regen vonden we het wel weer tijd voor wat zon. Costa Rica zit in haar regenseizoen en volgens zeggen was de meeste kans op zon
aan de Pacific. Montezuma leek ons wel wat. Het staat bekend om de laid back strand sfeer en iedereen gaat er naar toe. Eigenlijk dus een reden om niet te gaan maar ja.....

De afstanden in Costa Rica zijn niet lang maar wel ingewikkeld. Je moet namelijk bijna altijd weer terug naar San Jose, de Panamericana snelweg of honderd keer overstappen. Geduld en tijd heb je dus wel nodig. Na busritten, boottochten en nog eens busritten hebben we inderdaad even van het mooie weer kunnen genieten. Isla Tortura, een eilandje vlakbij Montezuma, is super mooi en relaxed om te snorkelen.

Het partylife is te dramatisch maar waarschijnlijk moet je langere tijd in Montezuma verblijven om de geheime feestje van alle marihuananrokende gringo´s en locale bewoners te ontdekken. In Cabo Blanco, een National Park vlakbij Montezuma, kun je uren in de modder en blubber wandelen, helaas niet geheel aan mij besteedt.