deborahopreis.reismee.nl

Guatemala

Het is een schande; zolang niets geschreven. Mijn inspiratie was even geheel weg.....Zoveel gebeurd, gezien en gedaan, dat ik dit even op een rijtje moest zetten. Ben nu alweer een tijdje in Costa Rica: erg wennen in het begin en weer totaal anders. Maar nu helemaal in mn element en vind het verschrikkelijk om bijna weer weg te moeten. Zoveel leuke mensen (met name veel locals) ontmoet en ben het land echt gaan waarderen. Maar zal eerst even een update geven van ons avontuur, wat we trouwens hebben overleefd.


Ons schema was echt absurd, menige malen om 3.00 uur opgestaan om om 4 uur in een bus te stappen voor een 8a10 urige bustocht. Vervolgens meteen door naar ruines of een andere sightseeing, de volgende dag weer een vroeg uitstapje, (de beste tijden om veel dingen te doen zijn toch echt om 5 of 6 uur 's ochtends) en vervolgens of met de nachtbus of de volgende ochtend vroeg, 10 uur, naar een volgende plek. De eerste dagen in San Jose waren dan ook echt sloom zijn en bijkomen.

Guatemala
Met speciale toeristenbeveiliging (zo gaat dat vaak in Guatemala) om 5.00 uur 's ochtends op weg naar de ruines in Tikal. En het is echt heel bijzonder: de ruines steken hoog uit boven het oerwoud, met veel wildlife als apen, vogels, tapirs en andere verschijnselen waarvan ik de namen niet weet. Aangezien het gebied zo groot is (waar naast de kans op verkrachtingen bij een aantal tempel ook voor wordt gewaarschuwd) vind je dr dus ultieme rust. Zo nu en dan kom je wel een toerist tegen maar dat is zelden. Sommige mensen kunnen er een dikke twee dagen verblijven. Dat vind ik weer een beetje overdreven. Na vier uurtjes hadden we het wel gezien en komt ook de ondragelijke hitte opzetten.

Nachtbus naar Guatemala City
Onze volgende bestemming was diezelfe dag (met de nachtbus naar Guatemala City(10 uur), door naar Antigua(1.5 uur)). De bussen in Guatemala zijn helaas wel even anders dan de optimale luxe bussen in Mexico. Deze eersteklasbus was een regelrechte HEL! Ik heb echt geen oog dicht gedaan: de stoelen zijn een drama, vage figuren stappen in en uit, licht aan, licht uit, erg ongemakkelijk. Guatemala City hebben we gelukkig maar heel kort hoefen ervaren. Er gaan verschillende verhalen over: een aantal zones schijnen echt levensgevaarlijk te zijn, andere delen weer wat beter. De stad maakte op mij een gure en ongemakkelijke indruk. We zijn er alleen maar geweest om over te stappen maar de behoefte om de stad te verkennen had ik ook totaal niet. Wanneer je in Guatemala een krant openslaat zie je keer op keer: schietpartij daar in Guatemala City, moord, 30 mensen omgekomen, discotheek schietpartij etc etc.

Antigua
Over Antigua had ik al meerdere enthousiaste verhalen gehoord. Een klein stadje tussen vulkanen, vol met gringo's. En dat is waar: het barst er van de toeristen. Volgens mij zie je meer blanken dan Guatemalezen. Alles is dan ook volledig om het toerisme ingesteld. Vanuit Antigua het Lago de Atitlan, Panajachel bezocht: een relaxed dagje aan een super meer. En de volgende dag vulkaan Pacaya beklommen. Om in ons dagelijkse ritme te blijven begonnen deze uitstapje natuurlijk om 5 of 6 uur. De vulkaan Pacaya hike was voor mij een drama. Ik heb a: een hekel aan lopen, voor even kan ik het nog wel aan maar deze grap duurde maar liefst 6 uur. En daar kwam bij dat mn oor ook al een aantal dagen dicht zat. Floor daarentegen, helemaal in dr element. Zij is echt de grootste loopfreak die ik ken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active