deborahopreis.reismee.nl

change of plans

Change of plans
Ook heeft er zich een grote verandering in ons reisschema voorgedaan. Een vliegticket van Cancun naar Costa Rica bleek toch iets duurder dan verwacht, daarnaast hoor je zoveel enthousiaste verhalen van mensen onderweg dat we de grote beslissing hebben genomen om in een rap tempo all the way cross-country (Guatemala, Honduras, Nicaragua) naar Costa Rica te gaan. We hebben weinig tijd aangezien Floor 15 juni vanuit Costa Rica weer terug naar Nederland vliegt. Dus het worden helaas alleen maar een aantal highlights.

[b]Verkrachting, ontvoering, busovervallen, Volgens de reisgidsen en internetsites kan het ons allemaal te wachten staan. We hebben ons dan ook behoorlijk gek laten maken door alle slechte verhalen, reisgids waarschuwingen etc. Maar goed, je kunt maar beter goed gewaarschuwd zijn. Aangezien wij behoorlijk chaotisch en van het laatste moment zijn, was het helemaal niet zo verkeerd om dit even goed te realiseren, te stressen en de dingen daarom een keertje goed voor te bereiden (in hoeverre dat dan kan). Het zijn natuurlijk, helemaal vergeleke met Mexico, niet geheel de meest veilige landen. Maar aan de andere kant, talloze mensen gaan er ieder jaar probleemloos doorheen. We zijn in ieder geval voor dit project serieus te werk gegaan; lezen, rondvragen, geld dingen regelen, goed inpakken, met weinig handbagage reizen (waar we allebei een ster in zijn, not) en verstopplekken bedenken.

Na 5 weken Mexico is het dan zover......het land verlaten, toch wel jammer: Mexico is echt geweldig! Uiteindelijk naar de plek die echt einde van de wereld voelde, Chetumal, vlakbij de grens met Belize. Wat een dode stad! Ook nog in een mega shabby hostel geslapen, waar met name Floor geen oog dicht heeft gedaan, om vervolgens de volgende dag om 6.00 ´s ochtends de brakke (helemaal vergeleke met de luxe mexican bussen) naar Flores, Guatemala te gaan. De grensovergangen vond ik behoorlijk a-relaxed: met je paspoort en al je bagage mag je keer op keer door de douane slenteren. We hadden er ook nog twee, aangezien we via Belize City moesten. Eerlijk gezegd vond ik het best een beetje spannend aangezien met name dit traject populair is voor de overvallers.

Uiteindelijk zijn we vooralsnog veilig in Flores aangekomen. En de eerste indruk: Leuk!!!! Heel anders weer. We gaan morgen, ja weer lekker om de betere tijden, om maar liefts 5.00 uur, ´s ochtends naar Tikal, de ruines in de jungle. Het schijnt om die tijd het mooiste te zijn en het meest dragelijke vanwege de hitte. Ik dacht dat we het toppunt qua hitte inmiddels wel hadden bereikt maar nee hoor, het is hier zooooooooooooooo heet.

En ja, voorzictigheid geblazen! Ik blijf het moeilijk vinden......Iedereen, ieder boek en iedere site zegt weer wat anders. Hier in Guatemala zeggen ze weer dat de nachtbussen hier goed te doen zijn maar in Chiapas, Mexico daar moet je echt oppassen! (wij zijn daar regelmatig doorheen gecrosst). Geen gekke dingen doen, goed rondvragen en als je beroofd word.. tja....doe er wat goeds mee: Volgens mij is dat de enige instelling die je maar kunt en moet hebben. Ik heb in ieder geval erge zin om de korte tijd die we hebben in Guatemala optimaal te besteden