deborahopreis.reismee.nl

Merida-Playa del Carmen

Palenque, de magische stad in de jungle, was te gek! El panchan, waar we verbleven, is een soort reizigers en hippie commune midden in de jungle. Veel mensen blijven hangen omdat ze zo ontzettend dichtbij zichzelf kunnen komen. Het schijnt dat veel mensen die in Palenque komen meer over zichzelf leren en geconfronteerd worden met zaken die weggestopt zitten. Mensen die nooit bewust hun emoties beleven, schijnen totaal gek te kunnen worden of snel weer weg te vluchten.
De omgeving ademt ook echt iets magisch uit, dit schijnt te komen door de overblijfselen van een Maya koning die nog altijd in de ruines vlakbij begraven liggen. De ruines zijn heel mooi, ingebed in groen, mistig met het geluid van brulapen op de achtergrond. Helaas wel erg druk en toeristisch...

Merida
Na vijf dagen jungle-rust en helemaal tot jezelf komen, zijn we naar Merida doorgetrokken. Merida wordt ook wel de cultuurstad Mexico genoemd. Wat een overgang! Een drukke en zeer westerse stad. Inderdaad veel cultuur en talloze mogelijkheden: theater, voorstellingen, film, shoppen en uitgaan. Er is veel te doen! (met name het uitgaan is erg erg leuk). Ik was bijna geneigd om een dansschool op te zoeken. Maar aangezien het bepekte aantal tijd heb ik dit toch maar niet gedaan. Dit deel van Mexico is heel lang gescheiden geweest van Mexico en is lang aangestuurd door Spanje, vandaar ook de spaanse invloeden. Echt een koloniale stad. Het verbaast me keer op keer weer hoe ieder deel van Mexico weer zo anders is.

Uxmal
Vanuit Merida zijn er natuurlijk ook weer talloze uitstapjes te maken. Wij hebben gekozen voor de Uxmal ruines, een rustige sfeer en het hele terrein vergeven van gele vlinders en hagedissen heel grappig.

Playa
Na een aantal dagen stad was het weer tijd voor het strand, Playa del carmen. Dit keer aan de Carribische kust. Deze kust is een totaal andere beleving dan de Pacifische, wit zand tegen een zuurstok blauwe zee. Bijna zonder golfen...Het stadje is een sort tweede Cancun helaas. Super toeristisch. Desondanks hebben we ons prima vermaakt: strand, dansen en cocktails... voelde echt als vakantie. Toch gek om te zeggen als je aan het reizen bent.