deborahopreis.reismee.nl

Chiapas: San Cristobal-Palenque

13 uur in de nachtbus naar San Cristobal viel eigenlijk best mee...We hebben allebei wel wat geslapen... Alleen jammer dat er af en toe iemand even lekker op je voet staat te trappelen, je even in iemands face, haar grijpt of keihard tegen iemand aanknalt als je naar de wc moet en de wc laat ik maar even zoals het is, dat is namelijk echt een drama....and so on and so on. Maar ik moet eerlijk bekennen dat de bussen echt comfortable zijn en je het slechter kunt treffen. Maar je betaalt er ook voor. De busreizen hakken er wel in, vergeleke met de andere uitgaven hier. Voor een ritje van ong 10 uur betaal je 250 pesos ofwel 25 dollar. Ik schrijf het op en ik denk wat zeur je? maar hier is het echt veel geld. Daarnaast zijn de bussen retekoud. Je moet je echt aankleden alsof je gaat overwinteren. Het was dan ook niet echt slim van Floor op met nat haar in de bus te gaan zitten. De airco heeft er voor gezorgd dat ze toch wel even plat lag in San Cristobal. En ook ik was even lekker aan de race, dus we konden elkaar enigszins ziek en verrot gezelschap houden.

San Cristobal is inderdaad een leuk, schattig en kleurrijk Mexicaans dorpje. Veel marktjes en met name de mensen hebben iets bijzonders. Je ziet dan ook weer een totaal andere kledingdracht, cultuur en kunst. De indinanen en maya cultuur....
Eerlijk gezegd hebben we, naast rondstruinen, niet zoveel gedaan aangezien we allebei het gevoel hadden dat we even moesten relaxen. Ons hostel met tweepersoonskamer voor nog geen 10 dollar was dan ook een goede plek. Wel kwamen we weer een aantal van onze reisbuddies tegen dus dat was wel weer gezellig: toch weer een avond gratis eten in een ander hostel met een hoop vage backpackers.
Ik was alweer snel klaar voor de volgende rit. Dit keer slechts 5 uur naar Palenque, een eitje dus. We kregen het advies om in El Pachan te gaan zitten ; een jungle lodge met private cabaƱas, restaurants en live music !!!!!! En natuurlijk kom je daar weer de nodige reisbekenden tegen. Iedereen hoort weer verhalen van elkaar en reizigers bezoeken ook dezelfde dingen waardoor je elkaar overal wel weer tegen het lijf loopt.

Palenque
Palenque staat natuurlijk bekend om de bekende maya ruines. Het stadje zelf is erg toeristisch en opzich niet zoveel te beleven. El Pachan is een kwartiertje van de ruines en een kwartiertje van het centrum en is echt geweldig en relaxed; een klein eigen wereldje in de jungle. We komen dan ook helemaal tot rustGisteren naar de schitterende watervallen geweest (eindelijk mn waterval), Aqua Azul en Misol Ha. Morgen is het tijd voor de ruines die echt super schijnen te zijn.... Waarschijnlijk blijven we hier nog wel even om dan vervolgens weer 13 uurtjes te reizen om de nodige cultuur te snuiven in cultuurhoofdstad Merida.