deborahopreis.reismee.nl

Wijken en Hotspots van New York

Ik begin New York steeds beter te kennen......Ik zit hier natuurlijk ook alweer een tijdje. Met name doordat ik hier veel mensen ken, kom je op de meest uiteenlopende plekken en hoeken van de stad. Je krijgt een adres, stapt de metro in en vervolgens kom je wel ergens. Wat ik wel jammer van NY vind, is dat je veel onder de grond zit waardoor je dus eigenlijk weinig van de stad ziet, steeds alleen maar een deeltje. Na verloop van tijd vallen de deeltjes allemaal wel samen en denk je: ‘oh ja…,dat komt me bekend voor, daar was ik toen, oh wat grappig en dat zit daar om de hoek ahhhh’. Maar ik wilde de stad toch beter leren kennen, dus heb ik besloten de stad eens goed te voet te verkennen.

Van Brooklyn naar Soho
Aangezien ik een beetje ziekig was en niet zo’n zin had in ingewikkelde dingen, leek het me een goed plan om gewoon eens ta gaan lopen en te kijken wat de veschillende wijken en gebieden te bieden hebben. Het is hier lente begin: het ideale weer dus om door NY te slenteren. Mijn eerste loop-dag was dan ook al behoorlijk heftig, een hele afstand. Via de Brooklyn Bridge…….., (een heel project maar echt de moeite waard) Voor mij het ultieme NY gevoel: het super mooie uitzicht over Manhattan en Brooklyn, via Lower Manhattan, met het Financial District, vroegere World Trade Centre, Battery Park City, van waaruit je naar ‘Statue Of Liberty’ kunt, City Hall Park, en via Chinatown, Little Italy, stukje Tribeca naar Soho.

Shoppen
Nog even geshopt in Soho. Het echte ‘ hippe’ is er natuurlijk wel een beetje af, aangezien iedereen er komt en koopt. Maar het blijft leuk. Ben dan ook erg trots dat ik alle shop-verleidingen heb kunnen weerstaan. Moet zo op mijn geld passen en het aanbod is zo groot: kleine boetiekjes met nieuwe kleding, schoenen, sieraden (mijn grootse verslaving). Gewoon zoveel leuke dingen in overvloed die ik allemaal wel zou willen hebben, maar waar je tijdens reizen helemaal niets aan hebt. Alleen maar zonde van het geld dus.

Het nieuwe ‘hippe’
Wat trouwens nu helemaal ‘hot’ is qua shoppen, restaurantjes en barretjes is Williamsburg, Bedfort Ave in Brooklyn. Maar ja, sommige mensen vinden dat nu ook al niet meer interessant want het schijnt nu weer naar Clinton Hill in Brooklyn te verplaatsen. Oh wat een drama toch, als je daar alleen maar mee bezig moet zijn. Waar is het hip en hot en waar niet? Het verandert hier ook nog eens met de dag natuurlijk. Iets hips wordt opgemerkt, vervolgens verplaatst de hele massa, bepaalde mensen trekken weer weg omdat het te duur wordt, het volgende wordt gevonden and so on and so on. Maar ja dat hoort natuurlijk bij deze stad. Ik vind Brooklyn zelf erg relaxed. Het heeft iets bijzonders, iets meer underground en niet de grote commerciele massa. Ik ben nu een aantal keer op Bedfort Ave geweest om te eten en vind het erg sfeervol.

Trendy Meatpacking District
The village is een leuke buurt om doorheen te lopen: veel winkeltjes, leuke kleine barretjes en dure huizen. En natuurlijk niet te vergeten: het trendy ‘Meatpacking District’, the place 2B op dit moment. Aan de ene kant zijn ze flink in de weer met de vleesverwerking en aan de andere kant bevinden zich daar de meest trendy discotheken, lounges en restaurants. Overdag is het er altijd druk, komen mega bakken langsscheuren en zitten de terrasjes vol met hip NY. ' s Avonds loopt iedereen er opgedost en met hoge hakjes op en top trendy bij en de volgende ochtend gaat de vleesverwerking weer rustig verder. Het stinkt er dan ook behoorlijk. Tevens is dit ook de plek waar alle bekende fotostudio’s zich hebben gevestigd en waar veel filmopnames plaatsvinden. Iedere dag zie je dan ook wel in filmcrew bezig. Deze buurt heeft nog echt het authentieke NY gevoel.

Midtown
Midtown blijft natuurlijk facinerend: Het is leuk om vanaf Union Square 14th street over 5th Avenue naar Central Park te lopen. 5th Avenue verdeelt de stad in oost en west. New York is zo een simpele stad met de straten en avenues. Echt voor iedereen te begrijpen! Op 5th Avenue ( en Madison Avenue, parallelstraat) heb je alle grote en dure winkels, Empire State Buiding waar altijd een mega rij staat en ik keer op keer vertik om twee uur te gaan wachten, Rockefeller Centre met de schaatsbaan in de winter ( nu trouwens ook nog). Met kerst is Rockefeller Centre echt mooi.. lichtjes, kerstboom….St Patricks Church: een hele mooie kerk. En dan heb je natuurlijk Broadway en Times Square.

De stad heeft talloze relaxte parkjes: Madison Square Park en Washongton Square Park zijn mijn favorites en natuurlijk Central Park.

Upper East en West Side[/b]
Aan de oost en west side van Central park heb je upper east side en upper west side.
Ik heb het steeds maar tot 116th street ofzo gehaald. Verder uptown ken ik het dus niet zo goed. Daar begint Harlem en wil ik heel graag nog een keer naartoe. Helaas gaat dat er deze keer niet meer van komen.

Central Park
Central Park is helemaal leuk: heel relaxed beetje lezen, lopen, mensen kijken. Ik wou dat ik een fiets had…. Het doet me erg denken aan het Vondelpark in Amsterdam, alleen dan natuurlijk 10 keer groter. Aan de oostkant heb je veel musea. Niet dat ik zo’n museumfreak ben maar probeer altijd toch wel een aantal musea te zien als ik in een andere grote stad ben. En ik ben echt fan van het Metropolitan museum… geen idee waarom want heb er niet eens zoveel verstand van. Maar de hele sfeer daar vind ik mooi…. Met name aan het einde van de dag is een goede tijd…Museum of The City New York is ook de moeite waard: de geschiedenis van NY en verschillende expo’s waaronder over Broadwayshows, wat natuurlijk weer mijn ding is.

Alles over films
Ik ben trouwens ook in American Museum of The Moving Image geweest in Queens. Echt een aanrader voor alle filmfans. Je ziet er allerlei kostuums en attributen uit verschillende populaire films, er wordt heel veel uitgelegd over Special Effects in bepaalde films, je kunt heel veel dingen doen als voice-overs inspreken, films maken, films kijken, alles te weten komen over de Amerikaanse filmhistory en tegenwoordig je geheel verdiepen in de Digital Media, wat meer inhoudt: onbeperkt gratis allerlei games uitproberen!

Upper West met Museum Natural History
Aan de Westside heb je Lincoln Centre. Licoln Centre bestaat onder meer uit Metropolitan Opera House, NY State Theatre etc met verschillende concerten, muziek, theater en dansvoorsteliingen. S’ avonds super mooi verlicht.
Waar ik zwaar van onder de indruk was: American Museum of Natural History. Het was een plotselinge beslissing om daar naar toe te gaan. Ik was in de buurt en het regende dus ik dacht.. 'waarom ook niet, het schijnt de moeite waard te zijn'.
Naast de bekende immense dinosuarus collectie, die ook echt wel fascinerend is maar ik persoonlijk niet zo wild van word, heb je allerlei ruimtes met opgezette dieren in hun omgeving. Dat klinkt misschien een beetje suf maar het is echt heel mooi. Je begeeft je volledig in een andere wereld. De zalen zijn huge en helemaal in de stijl van het thema. Wat ik het meest interessante vond waren de zalen met de verschillende volken en culturen.. een mooie voorbereiding op mijn reis. Volken uit Mexico, Zuid Amerika, Zuid Afrika, China, Korea…. Echt van alles, heel compleet en niet op een suffe manier. Het is heel toegankelijk en interessant. Vandaar dat er ook zoveel jongeren komen denk ik. Ik had er echt nog wel een tijdje langer kunnen doorbrengen.

Dat waren mijn toeristische activiteiten van de afgelopen tijd en geeft me toch wel weer een voldaan gevoel.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active