deborahopreis.reismee.nl

New York Film Academy

Op hele jonge leeftijd wilde ik al naar New York, en de 'New York Film Academy' leek me helemaal spannend. Ik heb vroeger veel geacteerd maar op de een of andere manier is dat een beetje in de vergetelheid geraakt .
Toen ik besloot te gaan reizen en wist dat ik naar NY zou gaan, heb ik me dan ook aangemeld voor een curus. Het leek me leuk om op zo een manier een tijdje in NY door te brengen en wat meer te leren over film. De school ligt in het hartje van Union Square, alhoewel: onze cursus is verkast naar Times Square (ook niet verkeerd).

Eerste dag
Ik had eerlijk gezegd geen idée wat ik moest verwachten. Op mijn eerste dag begonnen talloze nieuwe cursussen en opleidingen: van producing, acting, directing, screenwriting, 3d animation tot digital filmmaking…
Toen alle honderden mensen zich een voor een moesten voorstellen was ik echt verbaasd over het aantal verschillende nationaliteiten: Brazilie, Korea, Europa, Canada, Zuid Afrika.......Mensen vanuit de hele wereld, verschillende leeftijden (echt van 20 tot 58 en zelfs 70), professioneel/amateur deden hun intrede.

Groep
Mijn groep bestaat uit 10 mensen afkomstig uit Letland, Helsinki, London, Duitsland, Frankrijk, Brazilie, US, Nederland en Portugal….en zo verschillend als het maar kan, wat het erg interessant maakt. De een heeft meer talent/ervaring dan de andere maar iedereen heeft potentie, is enthousiast en dat schept wel een super leuke sfeer. Onder meer twee meisjes die in hun eigen land helemaal de star zijn en hier komen bijleren: heel leuk om ieder z’n afzonderlijke verhaal te horen.

De docenten zijn erg Amerikaans en zijn razend enthousiast: everything is ‘very good’ and ‘very great’. In eerste instantie ontzettend irritant maar bij nader inzien kan ik het eigenlijk wel waardren. Het is een bepaalde manier van lesgeven met echt opbouwende kritiek, waardoor iedereen zich erg op z’n gemak voelt en er 100% voor gaat. En heel belangrijk: allemaal mensen uit het vak en weten dus echt waar ze het over hebben. Daarnaast proberen ze wel allerlei regeltjes te stellen, met de achterliggende gedachte: zo gaat het er ook in het ‘echt’ aan toe… niet slecht voor enigszins discipline maar vind het eerlijk gezegd een beetje overdreven.

Lessen
Het programma is pittig: heb toch wel een aantal dagen, met een start van 8.30 uur en een einde van 21.00 uur, mogen meemaken. Na afloop is het tijd om je teksten te leren en je dingen voor te bereiden voor de volgende dag. De lessen duren 3 a 4 uur en bestaan uit: method acting, scene study, monologues, movement, voice, filmcraft, Shakespaere, editing, audition techniques om vervolgens alles in ‘acting for film’ in de praktijk te brengen. Iedereeen werkt aan een bepaalde scene, die met de gehele groep op locatie gedraaid wordt. Daarnaast zijn er talloze mogelijkheden om verschillende audities te doen, voor zowel grotere projecten als films van studenten die de directing of producing opleiding/cursus doen.

Heb altijd graag geacteerd maar vraag me toch wel af waar ik aan ben begonnen: de school is zeer beroepsgericht en dan met name op de Amerikaanse filmindustrie. Als je deze cursus gaat doen moet je echt het doel hebben om er daarna iets mee te doen, anders is het eigenlijk zonde. Iedereen om me heen is dan ook druk in de weer met headshots en agents zoeken. Iets waar mijn hoofd niet bepaald naar staat.

Achteraf, in mijn geval niet helemaal slim om deze cursus te volgen. Mijn hoofd staat op dit moment naar: ‘reizen’ .
Maar dat neemt niet weg dat het een bijzondere ervaring is. Misschien dat ik ooit nog wel eens terugkom en er dan helemaal voor ga! Het is namelijk erg leuk om te doen.

Het meest interessante op dit momenet vind ik eigenlijk, ja nu gaat het diep, het analyseren van gevoelens, tekst en handelingen. Er wordt lesgegeven vanuit de Method Acting/sense memory. Acteren is natuurlijk veel meer dan een rol spelen en de manier hoe zij het hier onder de aandacht brengen is echt boeiend….

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active