deborahopreis.reismee.nl

Het is zover........!

NYC, LA, SF, Midden Amerika, Zuid Amerika, Zuid Afrika, Hong Kong, China en rondreizen door Azie. Het is echt zover.... mijn wereldreis is officieel van start gegaan. Een heel raar idee......Het is dan allemaal, voor zover dat mogelijk is, geregeld maar het idee dat ik dit daadwerkelijk ga doen, voelt nog heel onwerkelijk. En heel spannend: ik heb geen idee wat me te wachten staat maar ja.. dat maakt het juist zo bijzonder en leuk!

New York
Ik ben inmiddels drie dagen in New York en begin nu pas een beetje te acclimatiseren en weer helder na te denken. Het 6 uur
tijdsverschil heeft er deze keer behoorlijk ingehakt. Ik herinner me dat het de vorige keer wat makkelijker ging. Maar toen ging ik ook uitgeruster weg en had ik van te voren minder aan mijn hoofd. Het is wat dat betreft echt waar wat ze zeggen: ga uitgerust op reis! Het helpt echt..

Het is hier in NY ontzettend koud. Zondag nog heel relaxed met een zonnetje in Central park gelopen en gisteren ineens een groot aangekondigke sneeuwstorm. Achteraf bleek de Amerikaanse stress behoorlijk overdreven. De sneeuwstorm was alleen wel zodanig dat nu alles wit en glibberig vol plassen is. Zo glad dat je iedere paar sec bijna op je bek gaat. Mijn laarzen zijn behoorlijk stevig en sterk, tenminste dat dacht ik. Niets bleek minder waar, mijn voeten zijn al meerdere malen volledig doorweekt geraakt.

Nu ik enigszins gesetteld ben, heb ik ook de tijd om een beetje na te denken over wat ik eigenlijk allemaal van plan ben. Een paar keer heb ik me wel afgevraagd of ik wel goed bij me hoofd ben. Wanneer ik mensen mijn plannen vertel krijg ik toch regelmatig vragende en enigszins vertwijfelde blikken. Maar ja… ik moet zeggen dat ik echt super veel zin heb in alles wat gaat komen: nieuwe dingen zien en meemaken.

Volgens mij is het allemaal een halfjaar geleden begonnen: ik werd wakker uit een soort van werkroes en wist echt niet meer wat ik wilde doen. Ik heb altijd iets gehad met reizen en het buitenland: reisprogramma's, vakantieverhalen van mensen om me heen, reisboeken en gidsen en met name mogelijkheden om in het buitenland te werken/stage lopen. Ik kan gerust zeggen dat ik inmiddels een expert ben op het gebied van 'wat bieden organistaties in binnen en buitenland aan mbt werken/stage lopen/vrijwilligerswerk in het buitenland'. Ik vind reizen super leuk maar heb na verloop van tijd toch altijd het gevoel dat ik meer wil en niet alleen maar toeristsch wil consumeren. Daarnaast vind ik het super leuk en interressant om me in een compleet andere wereld te begeven en te zien hoe het er daar aan toe gaat.

Ecuador
Ik ben drie jaargeleden voor langere tijd onder meer in Ecuador geweest om spaans te leren, te werken in de jungle (engelse lesgeven op een jungleschooltje en toeristen rondleiden) en natuurlijk rond te reizen. Echt een superervaring! Dit heeft dan ook de nodige indruk gemaakt. Het helemaal op jezelf zijn aangewezen zijn aan de andere kant van de wereld, het ontmoeten van allerlei soorten mensen ( waaronder medereizigers vanuit de hele wereld), culturen, en het reizen opzich is echt heel bijzonder.

In eerste instantie was het plan om voor een tijdje naar het buitenland te gaan om een taal te leren of ergens voor een tijdje te gaan werken/stage te lopen. Maar wanneer je eenmaal de beslissing neemt om weg te gaan en je je echt gaat verdiepen in de mogelijkheden, krijg je echt de smaak te pakken (ik dan tenminste). Een wereldticket bleek, in verhouding tot een gewoon ticket naar een ver land, veel goekoper. Natuurlijk is dat ook weer afhankelijk van de route en het aantal tussenstops dat je wilt maken. Maar er zijn talloze mogelijkheden. Ik kreeg steeds meer leuke en concrete ideeen waarop het al snel duidelijk werd: ik koop een wereldticket en zie wel wat er gebeurt.

Geld
Maar dan is natuurlijk de grote vraag : GELD?!!! Het eerste wat mensen om me heen dan ook vragen, en terecht: hoe ga je dat betalen? heb je veel geld gespaard? ben je bij MTV zo rijk geworden (ik heb de afgelopen anderhalf jaar voor MTV Networks gewerkt) Helaas geen van deze opties is waar. Het plan was als volgt: een lening afsluiten en zorgen dat je maandelijks je schuld af kan lossen. Natuurlijk moet je wel wat geld hebben anders wordt het niets. Met name de voorbereidingskosten gaan hard. En heel luxe: ik ken over de hele wereld wel wat mensen die me hier en daar weer in contact brengen met anderen. Ik ben opgegroeid met de dans, heb een tijdje dansacademie gedaan en heel veel lessen in binnen en buitenland gedaan. Hierdoor heb ik een behoorlijk groot international network opgebouwd. Binnen de danswereld ontmoet je namelijk mensen ‘from all over the world’. Daarnaast heb ik verschillende baantjes gehad waardoor je ook weer via via met allerlei mensen in contact komt.

Verder ben ik na gaan denken wat ik voor d.e.g. tijdens mij reis zou kunnen betekenen. Met andere woorden hoe kan ik geld verdienen tijdens mijn reis? Hier zijn wel wat leuke dingen uitgekomen. Mocht dat om wat voor redenen toch niet zo uitpakken als verwacht… you never know, kan ik altijd nog ergens onderweg gaan werken om geld te verdienen.
Dat klinkt misschien alsof ik niet helemaal goed bij mijn hoofd ben. Iets wat vele mensen om mij heen dan ook meerdere malen hebben geroepen. Maar ja…. ik heb eigenlijk niets te verliezen. Zoals velen steeds tegen me zeggen ‘als je oud en gesetteld bent doe je het niet meer. Had ik het maar gedaan..’ hahah (als vraag ik me stiekum vaak af in hoeverre dat waar is). Veel mensen vinden het echt iets voor mij,,, geen idee wat ik daar van moet denken. Je kunt het reizen zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt. Zuid Amerika en Azie zijn relatief goedkoop, het is maar net hoe je gaat reizen. Niet dat ik nou zo vreselijk ervaren ben (heb ik me laten vertellen), dus dat praat ik mezelf maar een beetje in Stiekem ben ik best een beetje in de stress over geld. Met name in US moet ik echt zorgen dat ik niet te veel geld uitgeef. Het gaat hier natuurlijk erg hard, ook al is de dollar goedkoop. Wat denk ik heel belangrijk is: je moet echt flexibel zijn, geen hotels en dure etentjes verwachten en echt low-budget kunnen en willen reizen……maar je bent niet de enige. In Ecuador was ik echt verbaasd over het aantal reizigers dat je onderweg tegekomt en op precies dezelfde manier bezig zijn.


Voorbereidingen
Tja… hoe begin je nou eigenlijk aan een wereldreis? Er komt namelijk echt veel bij kijken. Met name de laatse paar weken zijn behoorlijk stressvol geweest. De lange termijn voorbereidngen waren natuurlijk al enige tijd in volle gang (tickets, mogelijkheden, bemiddelingsinstanties benaderen, visa, inentingen en ga zo maar door). Maar tot drie weken geleden (het lijkt alweer een eeuwigheid) werkte ik nog fulltime waardoor je overdag echt geen tijd hebt om (kleine) dingen te regelen. Die paar vrije weken voor vertrek waren dan ook geen overbodige luxe. Na mijn laatste werkdag sloeg de stress behoorlijk toe. Het was trouwens heel raar om mijn werk te verlaten. Ik heb daar anderhalf jaar zo intensief gewerkt. De afgelopen weken bestonden uit: instanties bellen, controleren of alles daadwerkelijk ook is gebeurd (erg belangrijk ben ik achter gekomen), mailen, wat neem ik mee?, laatste spulletjes kopen, afscheid nemen van mensen, eindelijk de tijd om danslessen (mijn grootste hobby) te volgen en alle andere dingen waar je geen tijd voor hebt wanneer je full time werkt. En ik heb met heel veel mensen gepraat, die hebben gereisd. Dan gaat het allemaal leven en ben ik helemaal overtuigd van al mijn plannen. Ik heb geen idee wat het allemaal gaat brengen, vind het erg spannend maar ik ga in ieder geval de komende tijd uitgereid verslag doen van al mijn belevenissen. Het is een hele lap tekst geworden dus mijn eerste dagen in New York bewaar ik voor een volgend log. Oh en de foto’s volgen ook z.s.m. Ik moet alleen nog even uitvinden hoe dat allemaal precies werkt….. ben namelijk nog niet zo handig!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active