deborahopreis.reismee.nl

Samba-Time in `Rio`

Waar denk je aan bij een stad als ´Rio´? Carnaval en Samba!!!! Tijdens mijn verblijf in deze Braziliaanse bruizende stad vindt, aan de rand van een van de vele favela´s, een immens sambafeest, ´Manguera´, plaats. Hier komen vanavond de Brazilianen bijneen om het nieuwste carnavalsnummer van deze favela uit te kiezen.

Een chaos aan auto´s die dwars door de stroom aan mensen rijdt, kraampjes met Braziliaanse specialiteiten en dé caiparinha´s, talloze muziektenten maar vooral mensen mensen en nog eens mensen; favela bewoners, de high class bevolking, jong en oud. Een grote mix aan mensen, vanavond maakt het allemaal niet uit!

Ergens in de verte zie ik een hal waar het allemaal gaat gebeuren. Na een kaartje te hebben bemachtigt (een hele klus) begin het echte project. De grote vraag is namelijk: hoe gaan we hier ooit binnen komen? Het is werkelijk één krioelende en persende mensenmassa, die aan alle kanten z.s.m. de ingang probeert te bereiken. Er is ook niet één ingang met een rij maar er zijn verschillende ingangen waarvan niemand precies weet ´of en waar´ die zich bevinden.

We wagen een poging en proberen ons aan te sluiten bij een hoop mensen. Voordat ik het weet word ik meegezogen in een keiharde duw en perstroom en zo goed als verplet. Volgens mij is dit de plek waar mensen echt doodgedrukt zouden kunnen worden. Geen goed idee dus...! Gelukkig weet ik me hier op de een of andere manier uit te bevrijden en probeer ik het ergens anders. Dit keer met meer succes.. na enige tijd weet ik mezelf de hal binnen te loodsen.

MAAR?! Eenmaal binnen onstaat de vraag: hoe is het in g#dsnaam mogelijk dat zoveel mensen in één gebouw passen…?! Het is zo ontzettende druk, heet en op elkaar gepropt. In geen een land, op Brazilie na, is dit volgens mij mogelijk.…..

Sambagevoel
Om het optimale Braziliaanse sambagevoel te kunnen ervaren, hoort dit er waarschijnlijk allemaal bij. De drukte en de hitte lijkt namelijk geheel ten goede te komen aan de sfeer. En die is er: geweldige muziek, energie en dansspektakels....!

Op enkele balkons spelen bands en op andere balkons schudden de plaatselijke danseressen de heupjes los. In de mensenmassa zijn talloze demonstratie te zien: verschillende dansers draaien en shaken, met grote vlaggen en slingers in hun handen, menig maal om elkaar heen. Soepel, snel en natuurlijk; very impressive!

Maar ook de lokale bevolking kan er wat van. Overal waar je kijkt wordt druk aan de sambamoves gewerkt; kleine oude mannetjes met partner die hun plezier niet opkunnen en de nieuwste generatie die al hun charmes in de strijd gooien.

Natuurlijk doe ik ook een sambapoging maar zelfs na een aantal uur sambamuziek, demonstraties, verschillende oude mannetjes die me de samba wel willen leren, vrees ik dat ik het hier maar bij moet laten. Je hebt het of je hebt het niet; een aangeboren gave, die ik helaas niet bezit.

De ultieme samba-spirit meemaken?! Die zie je volgens mij niet op TV of foto´s maar die moet je in levende lijfe ondergaan....Het is veel meer dan alleen maar een ´outside´ jasje maar draait echt om een gevoel! Je moet er alleen wel wat voor over hebben: ´alles´ voor even uitschakelen en de spirits op je af laten komen. Een zeer unieke ervaring!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active